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David Oliver, professeur adjoint

 

 Curriculum vitae (English version) 

 

Titre(s) académique(s)

  • Doctorat en sciences économiques (mention Management), 2002, École des Hautes Études Commerciales (Université de Lausanne, Suisse). 
  • International Master of Business Administration, 1992, Université York (Toronto, Canada).
  • Honours Bachelor of Arts, 1988, Université de Waterloo (Waterloo, Canada).

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Champ(s) d'intérêt(s)

  • Identité organisationnelle
  • La pratique de la stratégie
  • Engagement parties-prenants

Publication(s)

Revues arbitrées

  • Oliver, David, Matt Statler & Johan Roos (2010) A meta-ethical perspective on organizational identity, Journal of Business Ethics, 94: 427-440.
  • Sloan, Pamela & David Oliver (2009) Michelin's Strategic Partnership with Indigenous Peoples (A) The Basis for Partnership, International Journal of Case Studies in Management, 7(2), 1-12.
  • Oliver, David & Johan Roos (2007) Beyond text : Constructing organizational identity multimodally, British Journal of Management, 18, 342-358.
  • Oliver, David & Claus Jacobs (2007) Developing guiding principles: An organizational learning perspective, Journal of Organizational Change Management, 20(6) 813-828.
  • Oliver, David & Johan Roos (2006) Creativité et identité organisationelle, Revue Française de Gestion, 32(161) 139-153.
  • Oliver, David & Johan Roos. (2005) Decision making in high velocity environments: The importance of guiding principles, Organization Studies, 26(6) 889-913.
  • Oliver, David & Johan Roos (2003) Dealing with the unexpected: Critical incidents in the LEGO Mindstorms team, Human Relations, 56(9) 1055-1080
  • Roos, Johan & David Oliver (1999) From fitness landscapes to knowledge landscapes, Systemic Practice and Action Research, 12(3) 279-293. Reprinted in: Johannessen, S. & Kuhn, L. (2012) Complexity in Organization Studies, Sage Publications.

Livres et chapitres

  • Oliver, David & Johan Roos (2002) Dealing with surprises: Collaborating in an alliance team, in Contractor F. and Lorange, P. (eds) Cooperative strategies and alliances: What we know 15 years later. Amsterdam: Pergamon, 849-873.
  • Oliver, David & Johan Roos (2000) Striking a balance: Complexity and knowledge landscapes, London: McGraw-Hill.


Présentations aux conférences académiques

  • Oliver, David and Ben Cole, Identity construction and the paradox of innovation:
    Product-level successes and organizational-level dysfunction, présenté à l’Academy of Management Annual Meeting, San Antonio, TX, 2011.
  • Statler, Matt and David Oliver, The moral of the story:  Re-framing ethical codes of conduct
    as narrative processes, présenté à l’Academy of Management Annual Meeting, San Antonio, TX, 2011.
  • Jacobs, Claus, David Oliver and Loizos Heracleous, The role of embodiment in organization-focused identity work, présenté à l’European Group on Organizational Studies, Gothenburg, Suède, 2011.
  • Sloan, Pamela and David Oliver, Stakeholders are people, too: Building effective stakeholder engagement practices, présenté à l’European Group on Organizational Studies, Barcelone, Espagne, 2009.
  • Oliver, David. Strong team identity in a self-managed work team: Key to success or Pandora’s box? Abstrait inclu en Benoit-Barné, C., Brummans, B. Cooren, F., Giroux, H., Létourneau, A., Raymond, D. and D. Robichaud (eds) What is an Organization? Materiality, Agency and Discourse. Proceedings of the First International Conference of the Language, Organization and Governance Research Group, Montréal, Canada, 2008.
  • Jacobs, Claus; David Oliver and Loizos Heracleous. Constructing organizational identity through embodied metaphors, présenté à l’Academy of Management Annual Meeting, Anaheim, CA, 2008.
  • Oliver, David and Matt Statler, A meta-ethical perspective on organizational identity, présenté à l’Academy of Management Annual Meeting, Anaheim, CA, 2008.
  • Statler, Matt and David Oliver, Facilitating serious play, présenté à l’Academy of Management Annual Meeting, Philadelphia, PA, 2007
  • Oliver, David and Peter Burgi, Organizational identity as a strategic practice, présenté au Critical Management Studies Conference, Cambridge, R-U, 2005
  • Oliver, David and Matt Statler, Responsible identity practices, présenté à l’European Academy of Management (EURAM), Munich, Allemagne, 2005
  • Oliver, David and Johan Roos, Constructing Organizational Identity, présenté à l’Academy of Management Annual Meeting, New Orleans, LA, 2004
  • Oliver, David and Johan Roos, Developing guiding principles through dialogue, présenté à l’Academy of Management Annual Meeting, New Orleans, LA, 2004
  • Oliver, David and Johan Roos, Decision making in high velocity environments: The importance of guiding principles, présenté à l’Academy of Management Annual Meeting, Seattle, WA, 2003
  • Oliver, David and Johan Roos, Strategic decision making in high velocity environment: The importance of guiding principles, présenté au Strategic Management Society Mini conference “ Innovating strategy processes”, Storrs, CT, 2003
  • Oliver, David and Johan Roos, Dealing with surprises: Collaborating in an alliance team, présenté à l’Academy of Management Annual Meeting, Denver, CO, 2002.
  • Oliver, David and Johan Roos, Organizational heuristics: More than simple rules, présenté au 5th International Conference on Organizational Discourse, Kings College, Londres, R-U, 2002
  • Oliver, David and Johan Roos, Coherence in Collaboration: The case of self-managed teams, présenté à l’European Group on Organizational Studies, Lyon, France, 2001
  • Oliver, David, The impact of power differences on emergence in an a high-velocity organizational team, présenté au 4th International Conference on Organizational Discourse, Londres, R-U, 2000.
  • Striking a balance at LEGO Mindstorms, Presentation panel avec Johan Roos et Torben Sorensen, 19th Annual Conference, Strategic Management Society, Berlin, Allemagne, 1999
  • Oliver, David, Uncovering external orientation: Intellectual capital profiles in US banking, présenté à l’Academy of Management Annual Meeting, Chicago, IL, 1999.
  • Oliver, David and Johan Roos, Poised for action: Four guidelines to sustaining ‘complex’ organizations in knowledge landscapes, présenté à l’Strategic Management Society Annual Conference, Orlando, FL, 1998
  • Oliver, David and Johan Roos, Interconnected capability landscapes: A mental model for managers and scholars, présenté au Strategic Management Society Annual Conference, Barcelone, Espagne, 1997
  • Oliver, David and Johan Roos, The poised organization: Navigating effectively in knowledge landscapes, présenté au Strategic Management Society Annual Conference, Phoenix, AZ, 1996

Séances aux conférences académiques

  • Mentor & facilitateur PDW, “Publishing strategy and practice research: Paper development workshop”,  Academy of Management Annual Meeting, San Antonio, TX, 2011
  • Chair, Conférence étudiante de la recherche en gestion (CERG), Gestion du développement durable, 2011
  • Organisateur PDW (avec  Serge Poisson-de-Haro, Taiëb Hafsi, Martine Vézina, Ali Taleb): “Simulating strategy: Do management simulations help students become effective decision-makers?”,  Academy of Management Annual Meeting, Montreal, QC, Canada, 2010
  • Membre du comité scientifique, “Talk, Text & Tools Strategy-as-Practice workshop”, HEC Montréal, Montréal, QC, Canada, 2010
  • Facilitateur,  OMT/MOC Doctoral Student Symposium, Academy of Management Annual Meeting, Montreal, QC, Canada, 2010
  • Chair, “The materiality of strategy in action”, Talk, Text & Tools Strategy-as-Practice workshop, HEC Montréal,  Montréal, QC, Canada, 2010
  • Chair « Strategy and emotion », Strategy-as-Practice sub-theme, European Group on Organization Studies (EGOS), Barcelone, Espagne, 2009
  • Présentateur: “Activity based inquiry using Serious Play”, PDW “Strategy-as-Practice: Methodological Challenges, Innovative Methods Panel”, Academy of Management Annual Meeting, Anaheim, CA, August 2008
  • Organisateur sub-theme (avec Susan Schneider, Anna Lupina‑Wegener et Sowon Kim), “The process of building a shared identity”, European Academy of Management (EURAM), Ljubljana, 2008
  • Symposium chair (avec Susan Schneider), “Organizational identity and organizational culture: What’s the difference?” Presenter Symposium Academy of Management Annual Meeting, Honolulu, HI, 2005
  • Organisateur sub-theme (avec Susan Schneider, Tor Hernes and Matt Statler): The unfolding of organizational identity”, European Group for Organization Studies (EGOS), Berlin, 2005

Rayonnement

  • Co-chair, Comité des arrangements locaux, Academy of Management Annual Meeting, Montréal, 2010
  • Juge, HEC Sustainability Challenge, compétition d’études de cas, HEC Montréal, 2010 & 2011
  • Membre, Comité MBA AASCB, HEC Montréal, 2010
  • Superviseur, 12 projets supervisés aux équipes MBA, MSc et EMBA (2007-2011)
  • Coach, MBA équipe HEC Montréal, Concours international d’étude de cas MBA John Molson (2007& 2009)

Présentations invitées

  • “Tools in the practice of strategy”, discours plénière, atelier “Talk, Text et Tools”, atelier Strategy-as-Practice, HEC Montréal, 2010
  • “Studying Strategy-as-Practice using Serious Play”, Centre for Strategy Studies in Organizations, Desautels Faculty of Management, McGill University, Montréal, 2009
  • “Stakeholders are people, too: Building effective stakeholder engagement practices”, CRECIS (Center for Research in Entrepreneurial Change and Innovative Strategies) : Louvain School of Management (UCL), Belgique, 2009
  • “LEGO Serious Play”, présenté à l’Organization Science Winter Conference, Steamboat Springs, CO, 2004
  • “Creating a context for emergence”, présenté au Stratejist Conference, Management Centre Turkey, Istanbul, Turquie, 2003

Subventions de recherche

  • $40,492, Fonds de recherche sur la société et la culture, Programme nouveaux chercheurs, 2008-2010
  • $45,000, Conseil de recherches en sciences humaines du Canada, (collaborateur de recherche-- Heather Vough, investigateur principal), 2010-2011
  • $26,840 x 2 ans, Fonds de recherche sur la société et la culture (co-chercheur-- Ann Langley, investigateur principal), 2009-2011
  • $15,000, Affaires autochtone et développement du nord Canada (investigateur principal), 2007
  • $20,000, HEC nouveaux chercheurs, 2005-2006

Honneurs, distinctions ou prix récents

  •  “The moral of the story:  Re-framing ethical codes of conduct as narrative processes” (avec Matt Statler) publié en Academy of Management SIM Division Best Paper Proceedings, 2011
  • 1st prix, Corporate Sustainability du fondation oikos : Competition international de rédaction du cas pour cas “Michelin’s Strategic Partnership with Indigenous Peoples” (avec Pamela Sloan), 2009
  •  “Constructing organizational identity through embodied metaphors” (avec Claus Jacobs et Loizos Heracleous) publié en Academy of Management ODC Division Best Paper Proceedings, 2008

Affiliations professionnelles

  • Membre du comité scientifique: Management International, 2010-présent
  • Membre : Groupe de recherche sur la pratique de la stratégie, HEC Montréal, 2006-présent
  • Évaluateur ad-hoc
    • Organization Studies
    • Human Relations
    • Journal of Business Ethics
    • Journal of Organizational Change Management
    • Journal of Applied Behavioral Science
    • Scandinavian Journal of Management
    • Gestion
    • m@n@gement,
    • Emergence
  • Membre: Academy of Management (OMT, MOC, BPS and SAP), European Group for Organization Studies

Enseignement

  • Gestion stratégique 1 et 2 (MBA), cours obligatoires
  • Gérer une entreprise : simulation (MBA), cours obligatoire
  • Habilités de gestion (MBA), cours obligatoire
  • Approches et outils contemporains en stratégie (MSc), cours obligatoire : option stratégie
  • Habilités de direction (BBA)

Supervision des doctorants

Actuel :

  • François Bastien (proposition de thèse soutenue 2010)
  • Israël Fortin
  • Gokhan Turgut (membre externe)
  • Fernando Fachin (membre externe)

Complété :

  • Sebastien Kinne (University of Sydney, Australia, membre externe)
  • Christophe Lejeune (Louvain School of Management– Université catholique de Louvain, Belgique, membre externe)
  • Jean-Francois Gagné (Paris Dauphine, France, membre externe)

 

Études de cas

  • Sloan, Pamela and David Oliver, Michelin’s Strategic Partnership with Indigenous Peoples, A: The Basis for Partnership; B: The Partnership at Work, C: The Results of the Partnership, 2009. Étude de cas HEC Montréal. Publié en International Journal of Case Studies in Management, 7(2); gagnant du  1st prix, oikos Foundation Global Case Writing Competition, Corporate Sustainability
  • Pinard, Marilou, David Oliver &  Martine Vézina, Southern university,  Étude de cas HEC Montréal, 2006
  • Oliver, David & Johan Roos, Building a worldwide brain: Artificial Intelligence Inc, Étude de cas IMD-Imagination Lab, GM866, 2001
  • Oliver, David, Johan Roos & Bart Victor , A new business in the LEGO group: LEGO MINDSTORMS, Étude de cas IMD, GM864, 2000. Reproduit en De Wit, Bob and Ron Meyer (2003) Strategy: Process, Context, Context, 3rd ed , London: Thomson Learning.
  • Oliver, David & Johan Roos, Building LEGO MINDSTORMS communities, Étude de cas IMD, GM865, 2000
  • Oliver, David & Johan Roos, AOL: Combining internet and media, Étude de cas IMD, GM877, 2000; et  Lissack, Michael., Oliver, David & Roos, Johan, Bringing internet to the masses: America Online Inc. (AOL), Étude de cas IMD, GM782, 1998
  • Oliver, David & Johan Roos, Skandia Future Centers: Charting a course for the future, Étude de cas IMD, GM625, 1998; et Oliver, David, Donald A. Marchand, & Johan Roos, Skandia Assurance and Financial Services: Measuring and visualizing intellectual capital, Étude de cas IMD, GM624, 1998.
  • Oliver, David & Donald A. Marchand, Hewlett-Packard: Competing with a global IT infrastructure, Étude de cas IMD, GM653, 1997; et Oliver, David & Donald A. Marchand, Hewlett-Packard Europe: RAPID development of a retail planning system with Cambridge Technology Partners, Étude de cas IMD et notes pédagogiques, GM652, 1996.
  • Oliver, David & Paul Strebel,  Ljubljanska Banka: From crisis to opportunity, Études de cas IMD, GM 636, 637, 638, 1996. Ces études de cas avec notes pédagogiques et vidéo ont gagné le prix “European Case of the Year” par le European Federation of Management Development dans la catégorie Transition Management in East and Central Europe (1996), ainsi que le premier prix accordé par le Central and Eastern European Management Development Association (1995).

 

Consultation

  • Formations en stratégie donnés pour Tata Consultancy Services (Inde), Jilin Power Company (Chine), Banca Comerciala Romana (Roumanie), et la Banque africaine de développement (Tunisie). Ateliers utilisant LEGO® Serious Play™ développés et donnés pour Crédit Suisse (Mexique), Microsoft (Danemark), Orange (Royaume-Uni), Tetra Pak (France), Firmenich (Suisse), Banque Cantonale de Genève (Suisse), Jotun (Dubaï), Lemminkäinen (Finlande), et l’Organisation européenne pour la recherche nucléaire (Suisse).
  • Formations en communication, leadership, et stratégie des nouveaux produits donnés pour l’Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Brésil), FGV (Brésil), et Rabobank (Pays-Bas). Enseignement aux programmes MBA : Vanderbilt University (États-Unis) et Helsinki University of Technology (Finlande).
 
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