hec.ca > Faculty

Kevin J. Johnson

Professor,  Department of Management

Kevin J. Johnson

Contact information

HEC Montréal
3000, chemin de la Côte-Sainte-Catherine
Montréal (Québec)
Canada H3T 2A7

Email : kevin.johnson@hec.ca
Phone : 514 340-7181
Secretary: 514 340-6708
Fax : 514 340-5635
Office : 3.515

Other title(s)

Education

  • M. Sc. (psychologie), Université de Montréal
  • Ph. D. (management), HEC Montréal

Expertise

  • Organizational Transformation
  • Change Management
  • Organizational Behavior

This publication selection covers the last five years.


+

Journal articles (8)


GROULX, Patrick, JOHNSON, Kevin, HARVEY, Jean-François; « Team Readiness to Change: Reflexivity, Tenure, and Vision in Play », Journal of Applied Behavioral Science, 2025 (status : online).

FOURNIER, Pierre-Luc, BAHL, Lionel, VAN DUN, Désirée, JOHNSON, Kevin, CADIEUX, Jean; « Let's talk about it: the impact of nurses' implicit voice theories on individual agility and quality of care », International Journal of Operations & Production Management, vol. 44, no 5, 2024, p. 1007-1033.

GROULX, Patrick, MAISONNEUVE, Francis, HARVEY, Jean-François, JOHNSON, Kevin; « The ripple effect of strain in times of change: how manager emotional exhaustion affects team psychological safety and readiness to change », Frontiers in Psychology, vol. 15, 2024, p. 1-10.

HARVEY, Jean-François, CROMWELL, Johnathan R., JOHNSON, Kevin, EDMONDSON, Amy; « The Dynamics of Team Learning: Harmony and Rhythm in Teamwork Arrangements for Innovation », Administrative Science Quarterly, vol. 68, no 3, 2023, p. 601-647.

RIGOLIZZO, Michele, JOHNSON, Kevin, HARVEY, Jean-François; « Disentangling empowerment: Considering the role of employee perceptions in adaptive selling », Journal of Applied Social Psychology, vol. 53, no 1, 2023, p. 52-61.

LENE, Paul, KARRAN, Alexander John, LABONTÉ-LEMOYNE, Elise, SÉNÉCAL, Sylvain, FREDETTE, Marc, JOHNSON, Kevin; « Is there collaboration specific neurophysiological activation during collaborative task activity? An analysis of brain responses using electroencephalography and hyperscanning », Brain and Behavior, vol. 11, no 11, 2021, p. 1-16.

CHÊNEVERT, Denis, KILROY, Steven, JOHNSON, Kevin, FOURNIER, Pierre-Luc; « The determinants of burnout and professional turnover intentions among Canadian physicians: application of the job demands-resources model », BMC Health Services Research, vol. 21, 2021, p. 1-10.

HARVEY, Jean-François, JOHNSON, Kevin, ROLOFF, Kate, EDMONDSON, Amy; « From orientation to behavior: The interplay between learning orientation, open-mindedness, and psychological safety in team learning », Human Relations, vol. 72, no 11, 2019, p. 1726-1751.

+

Books (2)


AUTISSIER, David, DERUMEZ, Christophe, JOHNSON, Kevin; Neo change : nouvelles pratiques pour changer le changement, Éditions EMS, 2024.

AUTISSIER, David, MOUTOT, Jean-Michel, JOHNSON, Kevin, MÉTAIS-WIERSCH, Emily; La boîte à outils de la Conduite du changement et de la transformation, Dunod, 2019.

+

Book chapters (2)


AUTISSIER, David, JOHNSON, Kevin; « Trajectoires de crises : gérer une succession de crises du Covid-19 », Changement de crise : les organisations à l’épreuve du Covid-19, MA Éditions, 2020, p. 205-215.

JOHNSON, Kevin, AUTISSIER, David; « Le diagnostic organisationnel en milieux organisationnels publics », La gestion du changement en contextes et milieux organisationnels publics, Presses de l'Université du Québec, 2019, p. 167-181.


This award and honor selection covers the last five years.


JOHNSON, Kevin
The Rupert F. Chisholm Best Theory-to-Practice Paper Award, The Rupert F. Chisholm Best Theory-to-Practice Paper Award is given by the Academy of Management (AOM) Organization Development and Change Division to recognize research that demonstrates how theory informs practice, Academy of Management, 2024

This selection of supervision activities covers the last five years.

+

Master's thesis direction – MSc in Management (8)

+

Supervised project supervision – MSc in Management (6)

Systématisation des efforts d'élévation du niveau de maturité en changement organisationnel et transformation au sein d'Air Canada , by Pascal Salhuana
March 2024

Optimisation de l'approche en gestion du changement d'une municipalité , by Etienne Bertrand
March 2023

Analyse de l'efficacité et du leadership d'une division de l'administration municipale et recommandations sur sa transformation , by Ekaterina Van de Kerckhove
March 2022

Analyse et recommandations sur la transformation de la culture organisationnelle et l'engagement des employés envers le changement en considérant l'alignement stratégique chez Bombardier , by Maxime Ohrt-Dubuc
September 2021

Évaluation des impacts de la gestion de la crise sanitaire liée à la COVID-19 sur le bien-être au Centre intégré universitaire de santé et de services sociaux de l'Ouest-de-l'Île-de-Montréal : La force de la mobilisation volontaire parmi les équipes des , by Stéphanie Dolbec
January 2021

Évaluation des impacts du regroupement entre Metro inc. et le Groupe Jean Coutu , by Stéphanie Racine
September 2020