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MS2 Associate Professor (m)
MS3 Professeur agrégé
MS4 Professeur agrégé
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MS4 Professeur agrégé
Jean-François Harvey
Professeur agrégé, Département d'entrepreneuriat et innovation
Coordonnées
HEC Montréal3000, chemin de la Côte-Sainte-Catherine
Montréal (Québec)
Canada H3T 2A7
Courriel : jean-francois.harvey@hec.ca
Téléphone : 514 340-1868
Secrétariat: 514 340-6000 poste 1156
Télécopieur : n/d
Bureau : 5.157
Autre(s) titre(s)
- Membre du comité de lecture, Human Relations
- Membre du comité de lecture, Human Resource Management Review
- Membre du comité de lecture, Journal of Organizational Behavior
- Membre du comité de lecture, Organization Science
- Membre du comité de lecture, Strategic Organization
Formation
- Ph. D. (management), HEC Montréal (2010-2014)
- Postdoctorat (management), Harvard Business School (2014-2016)
Expertise
- Apprentissage organisationnel
- Management de l'innovation
- Travail d'équipe et collaboration
Recherche actuelle
Jean-François cherche à mieux comprendre comment les personnes, les équipes et les organisations apprennent et s'adaptent, en particulier lorsqu’elles évoluent dans des contextes incertains et ambiguës.
Cette sélection de publications couvre les 5 dernières années.
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Articles de revues (19)
SOHN, Wonbin, HARVEY, Jean-François;
« Chasing two hares at once: The effects of goal orientation (in)congruence in teams »,
Human Resource Management, 2025 (statut : en ligne).
SOHN, Wonbin, HARVEY, Jean-François;
« Team-Supervisor Time Pressure (In)congruence and Team Creativity »,
Small Group Research, 2025 (statut : en ligne).
HARVEY, Jean-François, BÉLANGER, Audrey, MACKAY, Taylor;
« À quoi bon s'exprimer si personne n'a le temps d'agir: Comment la pression temporelle en vient à réduire l'engagement au travail »,
Humain et Organisation, 2025 (statut : accepté).
GROULX, Patrick, JOHNSON, Kevin, HARVEY, Jean-François;
« Team Readiness to Change: Reflexivity, Tenure, and Vision in Play »,
Journal of Applied Behavioral Science, 2025 (statut : en ligne).
HARVEY, Jean-François;
« Microfoundations of Sensing Capabilities: From Managerial Cognition to Team Behavior »,
Strategic Organization, 2025 (statut : en ligne).
LEBLANC, Pierre-Marc, HARVEY, Jean-François, ROUSSEAU, Vincent;
« A meta-analysis of team reflexivity: Antecedents, outcomes, and boundary conditions »,
Human Resource Management Review, vol. 34, no 4, 2024, p. 1-24.
GROULX, Patrick, MAISONNEUVE, Francis, HARVEY, Jean-François, JOHNSON, Kevin;
« The ripple effect of strain in times of change: how manager emotional exhaustion affects team psychological safety and readiness to change »,
Frontiers in Psychology, vol. 15, 2024, p. 1-10.
RIGOLIZZO, Michele, JOHNSON, Kevin, HARVEY, Jean-François;
« Disentangling empowerment: Considering the role of employee perceptions in adaptive selling »,
Journal of Applied Social Psychology, vol. 53, no 1, 2023, p. 52-61.
HARVEY, Jean-François, KUDESIA, Ravi S.;
« Experimentation in the face of ambiguity: How mindful leaders develop emotional capabilities for change in teams »,
Journal of Organizational Behavior, vol. 44, no 4, 2023, p. 573-589.
HARVEY, Jean-François, CROMWELL, Johnathan R., JOHNSON, Kevin, EDMONDSON, Amy;
« The Dynamics of Team Learning: Harmony and Rhythm in Teamwork Arrangements for Innovation »,
Administrative Science Quarterly, vol. 68, no 3, 2023, p. 601-647.
LEBLANC, Pierre-Marc, ROUSSEAU, Vincent, HARVEY, Jean-François;
« Leader humility and team innovation: The role of team reflexivity and team proactive personality »,
Journal of Organizational Behavior, vol. 43, no 8, 2022, p. 1396-1409.
HARVEY, Jean-François, GREEN, Paul;
« Constructive feedback: When leader agreeableness stifles team reflexivity »,
Personality and Individual Differences, vol. 194, 2022, p. 1-10.
HARVEY, Jean-François, BRESMAN, Henrik, EDMONDSON, Amy, PISANO, Gary P.;
« A Strategic View of Team Learning in Organizations »,
Academy of Management Annals, vol. 16, no 2, 2022, p. 476-507.
RIGOLIZZO, Michele, ZHU, Zhu, HARVEY, Jean-François;
« Leader humility, leader authenticity and informal learning: how humble team leaders model everyday workplace learning »,
Journal of Workplace Learning, vol. 34, no 8, 2022, p. 691-706.
COUTURE, Mathieu, HARVEY, Jean-François;
« Leading temporary project teams: An analysis of task- and person-focused leadership over time »,
Nonprofit Management & Leadership, vol. 32, no 1, 2021, p. 141-153.
HARVEY, Jean-François, JOHNSON, Kevin, ROLOFF, Kate, EDMONDSON, Amy;
« From orientation to behavior: The interplay between learning orientation, open-mindedness, and psychological safety in team learning »,
Human Relations, vol. 72, no 11, 2019, p. 1726-1751.
HARVEY, Jean-François, LEBLANC, Pierre-Marc, CRONIN, Matthew A.;
« Beyond Separate Emergence: A Systems View of Team Learning Climate »,
Frontiers in Psychology, vol. 10, 2019, p. 1-12.
EDMONDSON, Amy, HARVEY, Jean-François;
« Cross-boundary teaming for innovation: Integrating research on teams and knowledge in organizations »,
Human Resource Management Review, vol. 28, no 4, 2018, p. 347-360.
BOURGOIN, Alaric, HARVEY, Jean-François;
« Professional image under threat: Dealing with learning–credibility tension »,
Human Relations, vol. 71, no 12, 2018, p. 1611-1639.
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Chapitres de livres (3)
HARVEY, Jean-François;
« Comment favoriser le partage des connaissances : le cas des communautés de pratique pilotées »,
Gestion des carrières et des talents, Revue Gestion HEC Montréal, 2022, p. 349-362.
ZIANI, Melissa, ROY-PRINCE, Béatrice, PINGET, Nicolas, MARTIN, Hélène, MARQUIS, Isabelle, HARVEY, Jean-François;
« Le syndrome de l'imposteur : de quoi s'agit-il et comment l'apprivoiser ? »,
Gérer sa vie professionnelle, Revue Gestion HEC Montréal, 2021, p. 345-348.
CROMWELL, Johnathan R., AMABILE, Teresa M., HARVEY, Jean-François;
« An integrated model of dynamic problem solving within organizational constraints »,
Individual Creativity in the Workplace, Academic Press, 2018, p. 53-81.
Cette sélection de prix et distinctions couvre les 5 dernières années.
HARVEY, Jean-François
AOM Meeting Best Paper with Entrepreneurship Implications Award, OB Division
AOM Meeting Best Paper with Entrepreneurship Implications Award, OB Division
BÉLANGER, Audrey, HARVEY, Jean-François
OB Division 2022 AOM Meeting Most Innovative Student Paper Award, This award recognizes an empirical or conceptual paper led by a student that builds or tests theory in an unusually creative manner, investigates a novel organizational phenomenon, or uses a path-breaking design to illuminate an important problem., Academy of Management, 2023
OB Division 2022 AOM Meeting Most Innovative Student Paper Award, This award recognizes an empirical or conceptual paper led by a student that builds or tests theory in an unusually creative manner, investigates a novel organizational phenomenon, or uses a path-breaking design to illuminate an important problem., Academy of Management, 2023
EDMONDSON, Amy, HARVEY, Jean-François
Scholarly Impact Award, Human Resource Management Review, EDMONDSON, Amy, HARVEY, Jean-François; « Cross-boundary teaming for innovation: Integrating research on teams and knowledge in organizations », Human Resource Management Review, vol. 28, no 4, 2018, p. 347-360. , Human Resource Management Review , 2023
Scholarly Impact Award, Human Resource Management Review, EDMONDSON, Amy, HARVEY, Jean-François; « Cross-boundary teaming for innovation: Integrating research on teams and knowledge in organizations », Human Resource Management Review, vol. 28, no 4, 2018, p. 347-360. , Human Resource Management Review , 2023
BÉLANGER, Audrey, HARVEY, Jean-François
OB Division 2022 AOM Meeting Most Innovative Student Paper Award, This award recognizes an empirical or conceptual paper led by a student that builds or tests theory in an unusually creative manner, investigates a novel organizational phenomenon, or uses a path-breaking design to illuminate an important problem. Bélanger, Audrey et Jean-François Harvey (2022). « Promoting Voice in Policing: The Role of Imagination, Centralization, and Psychological Safety », Academy of Management Proceedings, vol. 2022, no 1, p. 10720., Academy of Management, 2023
OB Division 2022 AOM Meeting Most Innovative Student Paper Award, This award recognizes an empirical or conceptual paper led by a student that builds or tests theory in an unusually creative manner, investigates a novel organizational phenomenon, or uses a path-breaking design to illuminate an important problem. Bélanger, Audrey et Jean-François Harvey (2022). « Promoting Voice in Policing: The Role of Imagination, Centralization, and Psychological Safety », Academy of Management Proceedings, vol. 2022, no 1, p. 10720., Academy of Management, 2023
CROMWELL, Johnathan R., HARVEY, Jean-François
Best Conference Paper, INGRoup Conference, Cromwell, Johnathan R. , Jean-François Harvey (2021), “A Problem Half-Solved is a Problem Well-Stated: How Team Problem Discovery Facilitates Innovation Project Success”, communication presentée au Interdisciplinary Network for Group Research (INGRoup)., INGRoup, 2021
Best Conference Paper, INGRoup Conference, Cromwell, Johnathan R. , Jean-François Harvey (2021), “A Problem Half-Solved is a Problem Well-Stated: How Team Problem Discovery Facilitates Innovation Project Success”, communication presentée au Interdisciplinary Network for Group Research (INGRoup)., INGRoup, 2021
HARVEY, Jean-François
Prix de recherche Nouveau chercheur 2019, Ce prix souligne l’excellence en ce qui a trait aux publications scientifiques et professionnelles d’un professeur adjoint ou d'un professeur invité avec perspective de carrière de HEC Montréal, au cours des trois dernières années., HEC Montréal, 2019
Prix de recherche Nouveau chercheur 2019, Ce prix souligne l’excellence en ce qui a trait aux publications scientifiques et professionnelles d’un professeur adjoint ou d'un professeur invité avec perspective de carrière de HEC Montréal, au cours des trois dernières années., HEC Montréal, 2019
BOURGOIN, Alaric, HARVEY, Jean-François
Human Relations Paper of the Year Award, BOURGOIN, Alaric, HARVEY, Jean-François; « Professional image under threat: Dealing with learning–credibility tension », Human Relations, vol. 71, no 12, 2018, p. 1611-1639., Human Relations, 2018
Human Relations Paper of the Year Award, BOURGOIN, Alaric, HARVEY, Jean-François; « Professional image under threat: Dealing with learning–credibility tension », Human Relations, vol. 71, no 12, 2018, p. 1611-1639., Human Relations, 2018
HARVEY, Jean-François, EDMONDSON, Amy
Human Resource Management Review Paper of the Year Award (Finalist), EDMONDSON, Amy, HARVEY, Jean-François; « Cross-boundary teaming for innovation: Integrating research on teams and knowledge in organizations », Human Resource Management Review, vol. 28, no 4, 2018, p. 347-360., Springer, 2018
Human Resource Management Review Paper of the Year Award (Finalist), EDMONDSON, Amy, HARVEY, Jean-François; « Cross-boundary teaming for innovation: Integrating research on teams and knowledge in organizations », Human Resource Management Review, vol. 28, no 4, 2018, p. 347-360., Springer, 2018
Cette sélection d'activités d'encadrement couvre les 5 dernières années.
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Direction de thèses – doctorat en administration (1)
En codirection avec : JOHNSON, Kevin
Organizational Transformations: Their Effects and How to Make Sense of Their Complexity, par Patrick Groulx
Octobre 2023
Organizational Transformations: Their Effects and How to Make Sense of Their Complexity, par Patrick Groulx
Octobre 2023
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Direction de mémoires – maîtrise en sciences de la gestion (8)
Le leadership visionnaire et la suffisance des ressources, par Camila Bahn
Octobre 2023
Octobre 2023
The Moderating Factor of Leader Time Pressure on the Relationship Between Team Time Pressure and Team Creativity, par Emily Veloza
Août 2022
Août 2022
S'exprimer au sein d'un corps policier: Le rôle de l'ouverture aux expériences, la centralisation des décisions et la sécurité psychologique, par Audrey Bélanger
Novembre 2021
Novembre 2021
Le sensemaking prospectif chez les gestionnaires de premier niveau, par Sandrine Royer-Labelle
Septembre 2021
Septembre 2021
La sécurité psychologique dans les équipes: Son maintien dans le temps, par Emmanuelle Gagnon
Mars 2020
Mars 2020
Comprendre le syndrome de l'imposteur afin d'optimiser les ressources en entreprise, par Béatrice Roy-Prince
Mars 2019
Mars 2019
Leadership d'équipe: Le cas d'un comité bénévole organisant un festival, par Mathieu Couture
Mars 2019
Mars 2019
La mobilisation de connaissances passées lors de la prise de décision des équipes projets en santé, par Claude Lemieux
Janvier 2019
Janvier 2019
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Direction de projets supervisés – maîtrise en sciences de la gestion (9)
L'impact de l'équipe GDP de la BDC sur son portefeuille d'entreprises , par Pierre-Gabriel Côté
Août 2023
Août 2023
Ouverture de la première clinique médicale en sol aéroportuaire au Québec par Biron Groupe Santé : concilier l'innovation d'exploitation et d'exploration , par Marie-Laurence Nicolas
Août 2022
Août 2022
Le projet de l'École de l'intelligence artificielle en santé (ÉIAS) du CHUM : Une réflexion sur la gestion des impressions dans le développement de partenariats et la recherche de financement , par François Chrétien
Novembre 2020
Novembre 2020
Étude de terrain auto-ethnographique sur le syndrome de l'imposteur chez Deloitte , par Dominique Boudreau
Septembre 2020
Septembre 2020
En codirection avec : NEGOITA, Bogdan
Gestion de la qualité des données chez Skillable , par Christina Rita Hage
Mars 2020
Gestion de la qualité des données chez Skillable , par Christina Rita Hage
Mars 2020
Le partage des connaissances dans l'industrie du service-conseil , par Lara Gasoi
Septembre 2019
Septembre 2019
Les équipes virtuelles de projet chez Moment Factory , par Catherine Fournier
Mars 2019
Mars 2019
Évaluation et proposition d'un modèle d'affaires pour l'ABCdaire CHU Sainte-Justine , par Florent Durieux
Septembre 2018
Septembre 2018
À la découverte du phénomène des industries naissantes , par Maryse Maton Traore
Septembre 2018
Septembre 2018
Automne 2024
ENTR 51004A
Hiver 2024
ENTR 51004
Automne 2023
ENTR 51004A