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Yany Grégoire
Professeur titulaire, Département de marketing
Coordonnées
HEC Montréal3000, chemin de la Côte-Sainte-Catherine
Montréal (Québec)
Canada H3T 2A7
Courriel : yany.gregoire@hec.ca
Téléphone : 514 340-1493
Secrétariat: 514 340-6427
Télécopieur : n/d
Bureau : 4.505
Page Personnelle
Autre(s) titre(s)
- Titulaire de la Chaire de commerce Omer DeSerres
Formation
- Ph. D. (Marketing), University of Western Ontario
- M. Sc. (marketing), HEC Montréal
- B.A.A., UQTR
Expertise
- Vengeance et trahison des consommateurs
- Gestion de plaintes en ligne
- Marketing relationnel
- Echecs de service et résolution
- Enseignement: stratégie marketing
Cette sélection de publications couvre les 5 dernières années.
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Articles de revues (18)
et al.;
« Boundary-Breaking Opportunities in Service Failure & Recovery »,
Journal of Service Management, 2025 (statut : sous presse).
GRÉGOIRE, Yany, LAUFER, Daniel;
« Advancing toward the development of a discipline of negative events in marketing: A managerial perspective »,
Business Horizons, 2025 (statut : sous presse).
GRÉGOIRE, Yany, KHAMITOV, Mansur, CARRILLAT, François, ROHANI, Mina;
« The attenuation effects of time and “sensemaking” surveys on customer revenge »,
Journal of Global Academy of Marketing Science, 2025 (statut : en ligne).
NGUYEN, Chau Minh, NEPOMUCENO, Marcelo Vinhal, GRÉGOIRE, Yany, LEGOUX, Renaud;
« Striking the Right Notes: Long- and Short-Term Financial Impacts of Musicians’ Charity Advocacy Versus Other Signaling Types »,
Journal of Business Ethics, vol. 193, no 1, 2024, p. 217-233.
RADANIELINA HITA, Marie Louise, GRÉGOIRE, Yany, LUSSIER, Bruno, BOISSONNEAULT, Simon, VANDENBERGHE, Christian, SÉNÉCAL, Sylvain;
« An extended health belief model for COVID-19: understanding the media-based processes leading to social distancing and panic buying »,
Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 51, no 1, 2023, p. 132-152.
RASOULIAN, Shahin, GRÉGOIRE, Yany, LEGOUX, Renaud, SÉNÉCAL, Sylvain;
« The Effects of Service Crises and Recovery Resources on Market Reactions: An Event Study Analysis on Data Breach Announcements »,
Journal of Service Research, vol. 26, no 1, 2023, p. 44-63.
BÉAL, Mathieu, GRÉGOIRE, Yany, CARRILLAT, François;
« Let's Laugh About It! Using Humor to Address Complainers' Online Incivility »,
Journal of Interactive Marketing, vol. 58, no 1, 2023, p. 34-51.
RADANIELINA HITA, Marie Louise, GRÉGOIRE, Yany;
« Marketing to Prevent Radicalization: A First Attempt at Delimiting the Field »,
Journal of Public Policy & Marketing, vol. 42, no 1, 2023, p. 1-10.
SHAKER, Hamid, SÉNÉCAL, Sylvain, GRÉGOIRE, Yany, TABOUBI, Sihem;
« The Effect of Incidental Prices in Online Display Ads on Consumer Internal Reference Price »,
International Journal of Electronic Commerce, vol. 26, no 3, 2022, p. 279-310.
BÉAL, Mathieu, SURI, Anshu Pradeep, NGUYEN, Thi Khanh Nguyen, GRÉGOIRE, Yany, SÉNÉCAL, Sylvain;
« Is service recovery of equal importance for private vs public complainers? »,
Journal of Business Research, vol. 153, 2022, p. 392-400.
BÉAL, Mathieu, GRÉGOIRE, Yany;
« How Do Observers React to Companies’ Humorous Responses to Online Public Complaints? »,
Journal of Service Research, vol. 25, no 2, 2022, p. 242-259.
NAZIFI, Amin, GELBRICH, Katja, GRÉGOIRE, Yany, KOCH, Sebastian, EL-MANSTRLY, Dahlia, WIRTZ, Jochen;
« Proactive Handling of Flight Overbooking: How to Reduce Negative eWOM and the Costs of Bumping Customers »,
Journal of Service Research, vol. 24, no 2, 2021, p. 206-225.
GRÉGOIRE, Yany, MATTILA, Anna;
« Service Failure and Recovery at the Crossroads: Recommendations to Revitalize the Field and its Influence »,
Journal of Service Research, vol. 24, no 3, 2021, p. 323-328.
ROHANI, Mina, SHAHRASBI, Nasser, GRÉGOIRE, Yany;
« Dynamic capabilities and firm performance: the rise and fall of Charles Schwab »,
Journal of Financial Services Marketing, vol. 26, no 3, 2021, p. 144-159.
KHAMITOV, Mansur, GRÉGOIRE, Yany, SURI, Anshu Pradeep;
« A systematic review of brand transgression, service failure recovery and product-harm crisis: integration and guiding insights »,
Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 48, no 3, 2020, p. 519-542.
JOIREMAN, Jeffrey, MULDER, Mark, GRÉGOIRE, Yany, SPROTT, David, MUNAGANTI, Pavan;
« You Did What with My Donation?! Betrayal of Moral Mandates Increases Negative Responses to Redirected Donations to Donor-to-Recipient Charities »,
Journal of the Association for Consumer Research, vol. 5, no 1, 2020, p. 83-94.
GRÉGOIRE, Yany, LEGOUX, Renaud, TRIPP, Thomas M., RADANIELINA HITA, Marie Louise, JOIREMAN, Jeffrey, ROTMAN, Jeffrey;
« What Do Online Complainers Want? An Examination of the Justice Motivations and the Moral Implications of Vigilante and Reparation Schemas »,
Journal of Business Ethics, vol. 160, no 1, 2019, p. 167-188.
BÉAL, Mathieu, SABADIE, William, GRÉGOIRE, Yany;
« The effects of relationship length on customer profitability after a service recovery »,
Marketing Letters: A Journal of Research in Marketing, vol. 30, no 3/4, 2019, p. 293-305.
Cette sélection de prix et distinctions couvre les 5 dernières années.
GRÉGOIRE, Yany, KANURI, Vamsi, STEINHOFF, Lena, STEWART, David W., TANG, Elina
Best reviewer award for the Journal of the Academy of Marketing Science, Journal of the Academy of Marketing Science, 2020
Best reviewer award for the Journal of the Academy of Marketing Science, Journal of the Academy of Marketing Science, 2020
Cette sélection d'activités d'encadrement couvre les 5 dernières années.
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Direction de thèses – doctorat en administration (1)
En codirection avec : SÉNÉCAL, Sylvain
Three Essays on Choice Overload, Recommendation Systems and Failures (Trangesssions in AI-based Recommendations Systems), par Anshu Pradeep Suri
Septembre 2021
Three Essays on Choice Overload, Recommendation Systems and Failures (Trangesssions in AI-based Recommendations Systems), par Anshu Pradeep Suri
Septembre 2021
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Direction de mémoires – maîtrise en sciences de la gestion (2)
Beauty Tech : personnalisation et démocratisation de la beauté, par Sabrina Comeau
Mars 2024
Mars 2024
An Examination of the Process Leading Perceived Anti-Muslim Prejudice to the Legitimization of Radical Behaviors: Understanding the Role of Critical Thinking and Desire for Revenge, par Elena Karpova
Janvier 2022
Janvier 2022
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Direction de projets supervisés – maîtrise en sciences de la gestion (8)
De la ferme à la table : optimiser l'expérience client chez Ferme des Voltigeurs à travers une approche persona , par Amaryllis Martel
Mars 2024
Mars 2024
La gestion de la relation-client en consultation chez KPMG Québec , par Quentin Offerle
Mars 2023
Mars 2023
Les facteurs de qualité du service en ligne pour les leaders en E-commerce (Le cas Amazon) , par Dia Eddine Berghouti
Mai 2021
Mai 2021
Plan de communication et stratégie de référencement pour RadiologiX St-Jérôme , par Benjamin René
Mai 2021
Mai 2021
Refonte marketing pour Zaïna Numérique , par Rani Gibril Bahiou
Mars 2021
Mars 2021
Implémentation d'une stratégie d'acquisition d'audience pour une application mobile , par Guillaume Alarcon
Janvier 2021
Janvier 2021
Conception et implémentation d'une stratégie média social dans le contexte du lancement d'une application mobile , par Charles Brau
Mars 2020
Mars 2020
Création d'une stratégie de marketing digital avec l'approche de Design Thinking pour une firme de consultation , par Gabriel Coulet
Septembre 2019
Septembre 2019
Hiver 2025
MARK 60132
MARK 60132A
Automne 2024
MARK 80131A
Hiver 2024
MARK 60120
MARK 60132
MARK 60120A
MARK 60132A
Automne 2023
MARK 60120
MARK 60120A
Été 2023
MARK 60120
MARK 60120A
Hiver 2023
MARK 60120
MARK 60120A
MARK 60132
MARK 60132A